September 24, 2006

Cyberkocken

Another round of Cyberkocken, the Swedish Paper Chef - hence Swedish writing. But I can tell you that the ingredients were chicken, basil, sundried tomatoes and something black. I made filled chicken fillets with sundried tomatoes and basil, and spiced the chicken with black pepper. I served it with champignon risotto and it was really good!

Dags för cyberkocken igen med Folkets mat som värdar. Ingredienserna var inte svåra alls den här gången jämfört med den där kycklinglevern (fast det var väl mest svårätet) och jag skred entusiastiskt till verket för att göra något med kyckling, soltorkade tomater, basilika och något svart (svartpeppar blev det)

Soltorkad tomat- och basilikafyllda kycklingfiléer
900 g kycklinglårfiléer, putsade och lätt utbankade
10 soltorkade tomater, i olja eller blötlagda i hett vatten 30 min.
1 stor näve basilikablad
en skvätt god olivolja
salt och svartpeppar

Hacka tomater och basilika och blanda i en bunke med lite olivolja. Bred ut filéerna och salta och peppra. Lägg en klick fyllning på varje filé och rulla ihop (man kan väl också tänka sig att skära ett snitt i en vanlig kycklingfilé och pressa in fyllningen). Ställ i en smord form och stek i ugn vid 225 grader tills köttet är genomstekt och har fin färg. Servera med t.ex. som på bilden en god champinjonrisotto. Jag är nöjd med min skapelse - gott och enkelt även om det kanske inte är så fantasifullt... Men någon gång ska jag testa att ha lite vitlök i fyllningen, det kan jag inte använda när sambon ska äta också eftersom han inte tål det. Jag köpte för övrigt både champinjonerna, paprikan och rättikan på Bondens marknad i Mariefred i lördags. Odlat i Sörmland, obesprutat och jättegott!

No comments: